První elektrický vlak předán na Ukrajinu

První šestivozovou dvoupodlažní elektrickou jednotku pro meziregionální dopravu převzali včera zástupci ukrajinské vlády v čele s vicepremiérem Borisem Kolesnikovem ve zkušebním centru ve Velimi. Moderní elektrický vlak bude jezdit na klíčových tratích mezi největšími ukrajinskými městy a už v červnu bude vozit fanoušky při mistrovství Evropy ve fotbale EURO 2012.

Pro Škodu Transportation a její dceřinou firmu Škoda Vagonka představují dvě dokončené soupravy kontrakt téměř za miliardu korun. Novinářům to řekl předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Krsek.

Škoda se vrací po letech na tradiční trh, kde jezdí stále stovky elektrických lokomotiv z Plzně a podle vicepremiéra a ministra infrastruktury tam mají dodnes výbornou pověst. "Pracují dobře, jsou velmi spolehlivé," dodal. Nové vlaky budou jezdit stovky kilometrů z Charkova směrem na Kyjev a po evropském šampionátu i do Doněcku a Dněpropetrovsku. Uvedl, že Ukrajina chce nakoupit stovky nových vlaků. "Se Škodovkou nyní projednáváme možnosti společné výroby vlaků na Ukrajině," řekl Kolesnikov. Jednání o spolupráci, tedy o tom, co by se vyrábělo v Česku a co na Ukrajině, by měla vyvrcholit za dva měsíce.

Nové vlaky budou využívány na trasách do 700 kilometrů. Vicepremiér uvedl, že jich Ukrajina potřebuje 50 až 60. Dále minimálně 100 vlaků pro dálkovou dopravu a přes 600 příměstských elektrických jednotek. Zmínil i nutnost obměny stovky škodováckých elektrických lokomotiv, které byly dodány na Ukrajinu před více než 30 lety, "ale pořád dobře jezdí". "Od moskevské olympiády uběhlo už hodně času," řekl s nadsázkou.

Ukrajina s významnou železniční sítí je podle obchodního ředitele Škody Transportation Jaromíra Jelínka pro Škodovku významným partnerem a je pravděpodobné, že bude mít zájem o další hotové soupravy z Česka. "Záleží ale hodně na tom, jakou referenci získají první dva vlaky. Když bude spokojený zákazník a budou se líbit tyto soupravy teď na mistrovství Evropy, tak je velká šance na další dodávky. Záleží i na penězích, které budou mít k dispozici," řekl Jelínek. Podle něj půjde o nejmodernější soupravu na Ukrajině, která si zatím vystačila s domácími výrobky. Provoz s cestujícími bude trvat rok a pak se vyhodnotí. Jde o první etapu dodávky, potvrdil vicepremiér. "Dodávka je pro nás velmi dobrá zkušenost, protože Ukrajinské železnice jsou přísným zákazníkem," uvedl Krsek.

První soupravu nyní převezou do Charkova, kde podstoupí homologační proces. Druhý vlak, který už je hotový, by měl být expedován za tři týdny. Podle šéfa Ukrajinských železnic Volodymyra Kozaka půjde o jednu z vlajkových lodí železniční flotily Jižní dráhy. Kapacita vlaku je 645 sedících, včetně stojících činí 1200 lidí.

Při zkouškách v Česku jezdil vlak až 176 km/hod., i když jeho deklarované maximum je 160 km/hod. "Je to komfortní svezení, protože stroj má vzduchové vypružení a regulátor rychlosti. Obsluha je jednoduchá. Nemusíte se jí tolik věnovat a můžete se soustředit na trať," uvedl testovací strojvůdce Jaroslav Tichý.

Ukrajinci ocenili technické parametry, vysokou kapacita vlaku a rapidní zlepšení komfortu pro cestující. Moderní vybavení zahrnuje bistro vůz, komunikační zařízení, klimatizaci i připojení k internetu. Kamerový systém umožňuje posádce vlaku sledovat dění uvnitř. Cestující mohou průvodčí a strojvedoucího kontaktovat pomocí komunikačního systému. Vnější "antigraffiti nátěr" brání poškození vozů.

Souprava je šestivozová, složená ze dvou motorových vozů a čtyř vložených. Je podobná vlakům City Elefant známým z českých kolejí, kde jezdí "jen" tři vozy. Exportní vlak je dvousystémový na střídavé napětí 25 kV a stejnosměrné 3 KV a je širokorozchodný. Vyhoví teplotám od minus čtyřiceti do plus čtyřiceti stupňů Celsia.

zdroj: ČTK